Algemene voorwaarden AlloMedics
Definities
1. AlloMedics: AlloMedics, gevestigd te ‘s-Gravenhage onder KvK nr. 70153604.
2.
Klant: degene met wie AlloMedics een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: AlloMedics en
klant samen.
4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privé persoon
handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op
alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van
diensten of producten door of namens AlloMedics.
2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze
voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Partijen
sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant
of van derden uitdrukkelijk uit.
Aanbiedingen en offertes
1. Aanbiedingen en offertes van
AlloMedics zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Een aanbod of
offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de
offerte staat vermeld.
3. Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn
aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor
nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeenkomen.
Aanvaarding
1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt AlloMedics zich het
recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 30 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te
trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen. Dit kan bijvoorbeeld in
situaties waarop er geen huisarts gevonden is.
2. Mondelinge aanvaarding van de klant
verbindt AlloMedics slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
Prijzen
1.
Alle prijzen die AlloMedics hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en inclusief overige
kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
2. Alle prijzen op die AlloMedics
hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn
gemaakt, kan AlloMedics te allen tijde wijzigen.
3. De prijs met betrekking tot een
dienstverlening wordt door AlloMedics vastgesteld op grond een raming.
4. De prijs wordt
berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van AlloMedics, geldend voor de periode waarin hij
de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
5. Indien
partijen voor een dienstverlening door AlloMedics een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit
altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan
niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
6. AlloMedics is gerechtigd om van de
richtprijs af te wijken na overleg met de klant.
7. Indien de richtprijs hoger uit gaat
vallen, dient AlloMedics de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd
is.
8. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om
het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10%
uitkomt.
9. AlloMedics heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
10.
Voorafgaand aan de ingang ervan zal AlloMedics prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
11.
De consument heeft het recht om de overeenkomst met AlloMedics op te zeggen indien hij niet
akkoord gaat met de prijsverhoging.
Gevolgen niet tijdig betalen
1. Betaalt de klant niet
binnen de overeengekomen termijn, dan is AlloMedics gerechtigd een rente van 1% per maand in
rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand
voor een hele maand wordt gerekend.
2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien
buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan AlloMedics.
3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor
buitengerechtelijke incassokosten.
4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag AlloMedics
zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van
de klant, zijn de vorderingen van AlloMedics op de klant onmiddellijk opeisbaar.
6. Weigert
de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door AlloMedics, dan is hij nog
steeds verplicht de afgesproken prijs aan AlloMedics te betalen.
Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige
uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan AlloMedics te verrekenen met een vordering op AlloMedics.
Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor AlloMedics enkel inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.
Uitvoering van de overeenkomst
1. AlloMedics voert de overeenkomst naar beste inzicht en
vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
2. AlloMedics heeft het recht
om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
3. De
uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en
betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
4. Het is de
verantwoordelijkheid van de klant dat AlloMedics tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de
overeenkomst.
5. Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat AlloMedics tijdig kan
beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten
en/of extra uren voor rekening van de klant.
Informatieverstrekking door de klant
1. De
klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte
uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan
AlloMedics.
2. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de
ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden
afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3.
Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert AlloMedics de betreffende bescheiden.
4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door AlloMedics redelijkerwijs
verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de
overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra
uren voor rekening van de klant.
Duur van de overeenkomst betreffende een dienst
1. De
overeenkomst tussen AlloMedics en de klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan
voor de duur van het begeleidingstraject, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders
voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Na
afloop van de termijn genoemd in lid 1 van dit artikel wordt de overeenkomst stilzwijgend
omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst
opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden, c.q. een consument de overeenkomst
opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand, waardoor de overeenkomst van
rechtswege eindigt.
3. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de
voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale
termijn. Bij overschrijding van deze termijn moet de klant AlloMedics schriftelijk in gebreke
stellen.
Opzeggen overeenkomst dienst voor bepaalde tijd
1. De klant of consument kan een
overeenkomst betreffende een dienst die voor bepaalde tijd is aangegaan niet eerder dan na 1
(één) jaar opzeggen.
2. Na afloop van de minimum looptijd van 1 (één) jaar kan voornoemde
overeenkomst opgezegd worden door de klant met inachtneming van een opzegtermijn van 3
maanden.
3. Na afloop van de minimum looptijd van 1 (één) jaar kan voornoemde overeenkomst
opgezegd worden door een consument met inachtneming van een opzegtermijn van 1 (één) maand.
4.
Indien de overeenkomst betreffende een dienst voor minder dan 1 (één) jaar is aangegaan, dan is
de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.
Geheimhouding
1. De klant houdt iedere
informatie (in welke vorm dan ook) die hij van AlloMedics ontvangt geheim.
2. Hetzelfde geldt
voor alle andere informatie betreffende AlloMedics waarvan de klant weet of redelijkerwijs kan
vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat
verspreiding ervan AlloMedics schade kan berokkenen.
3. De klant neemt alle nodige
maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 en 2 genoemde informatie ook geheimhoudt.
4.
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
o die al
openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder
dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant
o die door
de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
5. De in dit artikel
omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een
periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Boetebeding
1. Indien de andere partij het artikel
van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of over intellectueel eigendom overtreedt, dan
verbeurt hij voor elke overtreding ten behoeve van handelsnaam een onmiddellijk opeisbare boete.
·
is de andere partij een consument dan bedraagt deze boete € 1.000
· is de andere partij een
rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 5.000
2. Daarnaast verbeurt de andere partij een
bedrag ad 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
3.
Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke
procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
4. Het
verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de
overige rechten van AlloMedics waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te
vorderen.
Vrijwaring
De klant vrijwaart AlloMedics tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door AlloMedics geleverde producten en/of diensten.
Klachten
1. De klant dient een door AlloMedics geleverd product of verleende dienst zo spoedig
mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of
verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten,
dan dient de klant AlloMedics daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na
constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
3. Consumenten dienen
AlloMedics uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte
te stellen.
4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming, zodat AlloMedics in staat is hierop adequaat te reageren.
5. De klant dient
aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
6. Indien
een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden
dat AlloMedics gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn
overeengekomen.
7. Indien de klant ontevreden is over de dienstverlening van AlloMedics,
deelt de klant dit zo spoedig mogelijk mee aan AlloMedics en zullen partijen proberen om tot een
informele oplossing te komen.
8. Wanneer de in lid 1 gevolgde weg niet tot een voldoende
oplossing leidt, kan de klant een klacht indienen bij SKGE: Stichting Klachten en Geschillen
Eerstelijnszorg.
Ingebrekestelling
1. De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk
kenbaar te maken aan AlloMedics.
2. Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een
ingebrekestelling AlloMedics ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke
aansprakelijkheid klant
Als AlloMedics een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan AlloMedics verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid AlloMedics
1. AlloMedics is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die
de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste
roekeloosheid.
2. Indien AlloMedics aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts
aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een
overeenkomst.
3. AlloMedics is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
4. Indien AlloMedics aansprakelijk
is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering
door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het
(gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle
afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn
slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot
schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van
enige verplichting.
Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van AlloMedics vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Recht op ontbinding
1. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer
AlloMedics toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze
tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet
rechtvaardigt.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door AlloMedics niet blijvend of
tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat AlloMedics in verzuim is.
3.
AlloMedics heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn
verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, danwel indien AlloMedics
kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn
verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
1. In aanvulling op het
bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van AlloMedics in de
nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan AlloMedics kan worden
toegerekend in een van de wil van AlloMedics onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van
zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor
de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van AlloMedics kan worden verlangd.
2. Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend:
noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en
overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits-
internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen,
onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
3. Indien
zich een overmachtsituatie voordoet waardoor AlloMedics 1 of meer verplichtingen naar de klant
niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat AlloMedics er weer aan kan
voldoen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie tenminste 30 kalenderdagen heeft
geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
5. AlloMedics is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook
niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Wijziging van de
overeenkomst
Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
Wijziging algemene voorwaarden
1. AlloMedics is gerechtigd deze algemene voorwaarden te
wijzigen of aan te vullen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde
worden doorgevoerd.
3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal AlloMedics zoveel mogelijk vooraf
met de klant bespreken.
4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de
algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
1. Rechten van de
klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de
voorafgaande schriftelijke instemming van AlloMedics.
2. Deze bepaling geldt als een beding
met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze
algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van
deze voorwaarden niet aan.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat
geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat AlloMedics bij het
opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde
rechter
1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing.
2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar AlloMedics is gevestigd /
praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen
tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 01 februari 2021.